Blog Eigenwijs

 
10 maart 2020 - 21:35. Rinze van der Lei

Die voetbal scoorde in mijn muziekles!

Lees de blog van Erik, leerkracht van groep 8 over zijn laatste voltreffer in de muziekles.

“Boeken weg. Schriften ophalen.Laptop dicht! … Nu hebben we muziekles“  Gelukkig zag ik vandaag niet tegen dit moment op. Een muziekles geven aan mijn dertig leerlingen in groep 8? Voorheen voelde ik me buitenspel staan en had ik telkens vragen: Waar te beginnen? Wat vinden ze leuk? Waar sluit ik op aan? En …. ga ik wel of niet met ze zingen?

Vorige week hebben we als team samen gekeken naar de kunst en cultuurlessen in onze school. Onze teamvergadering stond in het teken van een leerlijn kunstzinnige vorming en thematisch werken. In groepen hebben we de dans- en muzieklessen van Eigen-wijs Digitaal doorgewerkt en een keuze gemaakt voor de bovenbouw. Dat gaf me energie zonder spitsroeden te hoeven lopen.

 

‘Muziek en voetbal’ werd het onderwerp van de muziekles van vandaag. Dat bleek een voltreffer! De kinderen luisterden naar We are the Champions, ze deden spreekkoren na, ze tikten ritmes van de tribune en ze luisterden zelfs naar muziek van Bach. Hoe verzin je het bij elkaar? En wat grappig hoe de kinderen reageerden. Ze scandeerden tijdens de pauze nog hun eigen lievelingsclubs in spreekkoren naar elkaar. 

 

We hebben sinds kort een proefabonnement op Eigen-wijs Digitaal. Ik kijk er nu regelmatig in want het bevat een hele serie lessen die geordend zijn vanuit allerlei thema’s. In een handig overzicht kun je zien welke lessen muziek, liederen, danslessen en dramalessen thematisch op elkaar aansluiten. Er is zelfs een dansles over voetbal in groep 8. Voetbal en dans? Die twee hebben meer met elkaar te maken dan je denkt.

 

Tijdens onze teamvergadering gaf de directeur al aan dat het belangrijk is dat we de kinderen op alle fronten goed moeten blijven voorbereiden op de toekomst. En in de visie van onze school horen de kunst en cultuurvakken er als vanzelf bij. Niet alleen omdat het leuk is. Maar juist om dat het een inhoudelijk doel nastreeft. We hebben als team antwoorden moeten vinden op vragen als: Geven we wel genoeg muziekles? Is de inhoud van die lessen verantwoord? Stimuleren we met ons onderwijs de creatieve ontwikkeling van de kinderen? 

 

Omdat we met enkele collega’s het best lastig vinden goede uitgangspunten en leerlijnen te formuleren voor de kunst- en cultuurvakken werken we sinds vorig als school samen met vak-experts.  Nu krijgen we eens per maand hulp van een vakspecialist muziek van de muziekschool die ons helpt bij het voorbereiden en geven van de lessen. Dat is een schot in de roos.

 

Zo leer ik zelf ook lessen te geven waarbij ik de kinderen met muziek kan uitdagen en verwonderen. Dat kan heel goed met het materiaal uit Eigen-wijs Digitaal. De lessen vergen nauwelijks voorbereiding en samen met de kinderen hebben we plezier in de uitdagende opdrachten en spannende muziekstukjes.

 

Ik heb het gevoel dat ik in mijn blessuretijd weer ben opgekrabbeld met hulp van Eigen-wijs Digitaal. Nu sta ik weer 2-0 voor!